Nødlanding
gav ekstra dramatik.
Hornum. Den 4. maj 1945 bød på ekstra dramatik på en
mark lidt vest for Aars flyveplads. Den dag havde 41 engelske Mosguitoes ifølge
Flyvehistoriske Tidsskrift nr. 3 fra 1989, angrebet tyske skibe i Kattegat.
De var ekskorteret af 18 Mustang og tre Warwicks.
Klokken 15.35
gik det ud over en lille minestryger, som sprang i luften øst for Randers
fjord. I en konvoj med seks skibe sydøst for Helnæs eksplodere ” Wolfgang L. M.
Ruus” på 3.000 bruttoregisterton. Skibet
var lastet med 700 ton ammunition, fødevarer og troppeforsyninger. Kun
otte mand af besætningen overlevede.
Også to
eskorteskibe blev sænket, mens et tomt troppetransportskib, et eskorteskiv og
en minestryger blev slemt molestrerede.
Skibene skød
også fra sig og tre Mosguitos søgte til Sverige, hvor de to landede i god
behold. En prøvede at nødlande på en motet, men det gik galt. Et
besætningsmedlem blev dræbt, og en anden hårdt kvæster.
Resten fløj
ind over den jyske østkyst ved Mariager fjord klokken 16.13. En tysk stilling
åbnede ild. P/O P. J. W. Bell i Mustang KH860 blev ramt i armen af et
sporlysprojektil.
Hans fly var
gennemhullet, og han nødlandede på marken ved Hornum.
Piloterne i
de andre fly så ham gå væk fra flyet og lægge sig på jorden. Bell blev indlagt
på Løgstør, og ifølge Flyvehistorisk Tidsskrift strømmede folk til hospitalet
med blomster og gaver. Den 15. maj var Bell tilbage i England.
Folk
valfartede til flyet på marken den eftermiddag, Bell nødlandede. Aage Nygaard
og hans bror var med og Aage Nygaard tog et billede af flyet, der tydeligt nok
var mavelandet.
En kendt
borger fra Hornum holdt folk væk fra det havarede fly. Han havde en revolver
for at vise, at det var alvor.
Der kom en
fuld person kørende i bil. Han fik besked om at lade bilen stå og forsvinde,
hvis han ville bevare sit liv, fortæller Børge Egekvist, som havde en gård i
området dengang.
Bilen var
meget velkommen. Her kunne vagterne sidde, mens de, dag og nat holdt øje med,
at ingen fjernede brændstof, armering eller radioudstyr fra flyet.
Jeg kan
huske, at der var en lærkerede cirka tre meter fra bilen. Når lærken begyndte
at synge, lagde vi mærke til, at solen skinnede. Derfor var jeg, der var
solskin den 5., 6., 7., maj, fortæller Børge Egekvist.
Han tror
ikke, det er muligt at finde frem til stedet for nødlandingen i dag, fordi så
meget er lavet om i området.
Senere blev
der sat hegn om flyet og skilte, der advarede om miner.
Et par
divergerende historier om, hvorfor tyskerne ikke dukkede op ved det engelske
fly, lyder. Et par tyskere var på vej, men de vendte om, da budskabet om
befrielsen nåede dem.
En person
forsøgte at alarmere tyskerne. Men manden revolveren sørgede for, at
telefonforbindelsen blev blokeret og personen holdt fast af modstandsfolkene på
stedet.
En kendsgerning er det selvfølgelig, at frihedsbudskabet
kom netop denne aften 4. maj 1945.
Bilag: Artikel fra Aars Avis den 3. maj 1995 ( Bent
Larsen Hornum )