 |
 |
|
 |
 |
Afsløring af mindestenen over de 11 flyvere, der omkom ved nedstyrtningen i Torstedlund skovdistrikt, natten til 20/04.1945.
4/10.1945.
Som man ser på billedet kendte man kun navnene på 2 af de omkommene på dette tidspunkt. Ligene af de øvrige blev først fundet 2 år efter nedstyrtningen - nemlig søndag 15/06.1947 ( af Christian Christensen, Ravnkilde ). De blev begravet på Aarestrup Kirkegaard 22/06. 1947.
4/10.1945.
Som man ser på billedet kendte man kun navnene på 2 af de omkommene på dette tidspunkt. Ligene af de øvrige blev først fundet 2 år efter nedstyrtningen - nemlig søndag 15/06.1947 ( af Christian Christensen, Ravnkilde ). De blev begravet på Aarestrup Kirkegaard 22/06. 1947.
Flyverstenen i Torstedlund skov.
På stedet, hvor flyet faldt ned, opstilledes Flyverstenen den, 4. august 1945 med en propel fra det nedskudte fly som markant kendetegn og med navnene på de omkommenne indhugget i stenen.
På stedet, hvor flyet faldt ned, opstilledes Flyverstenen den, 4. august 1945 med en propel fra det nedskudte fly som markant kendetegn og med navnene på de omkommenne indhugget i stenen.
Torstedlund skov 20/04. 1945
Flyvet tilhørte RAF 206 SQN. Coastal Command og var kodet PQ-N.T / O 20:11 Lechars. OP: Anti Shipping patrulje i Kattegat.
Dette B 24 styrtede ned ved Torstedlund Skov syd for Aalborg omkring midnat. Årsagenen til styrtet er ikke kendt . To af besætningen blev kastet fri af vraget, og blev identificeret ved deres ID-kort, som Lieutenant-Commander Niccodeme Guilonard af det kongelige hollandske flåde og P / O George Henry Topcliff Raf. Vraget og resten af besætningen blev indhyllet i en brand, der varede intil om morgenen. Kl. 0400 om morgen kom medlemmer af Hitler Jugend, som var på Nørlund Gods og bevogtet det brændende vrag. Om eftermiddagen den 21/04 kom der en tysk bil i hjemmet hos Forester Hoppe, og han fik at vide af en tysk officer at han skulle vise vejen til nedstyrtningsstedet.
Hoppe og tyskerne kørte mod stedet, da de blev angrebet af Mosguito HR405 NØ-A af 143 Sguadron Coastal Command styret af F / S LRH Wigg og navigerede af F / S Ron H. Hawkins. De havde været på en anti skibsfart sortie over havet i katagat og havde fået adskilt fra de vigtigste kraft. Da de vendte tilbage mod vest Hawkins observeret bilen ved kl. 2 og Wigg opsparede runde reducere højden på samme tid og åbnede ild med maskingeværer. Bilen gik i stå og alle døre åbnes og Hoppe og tyskerne skyndte sig ud og løb i dækning. Mosguito gik fri af træerne og satte kursen hjemad. Hoppe og føreren blev såret og bragt til sygehuset i Hobro, hvor føreren angiveligt døde den næste dag. Ved 19.20 om aften kom der en lastbil med Luftwaffe soldater fra Aalborg og de lokale tilskuere fik besked på at forlade området. Resterne af besætningen blev begravet i en grav omkring 30 meter nord for nedstyrtningsstedet. Efter krigen søgte man efter besætningen nogle mente, at de var blevet kørt væk på lastbilen. Men først den 14/06. 1947 blev graven fundet af Kristian Kristensen og resterne gravet op i løbet af natten mellem 14. og 15. juni. I graven blev desuden fundet en række brandbomber. Ligene blev lagt i kister og bragt til Forster Nielsen`s hus, hvor de blev placeret i en hytte. Efter identificering af de britiske væbnede styrker kisterne den 19 / 06 blev kisterne kørt til garagen ved Hjortespring og først på begravelsesdagen den 22. juni 1947 blev kisterne kørt direkte fra Hjortespring til opstilling foran gravene som det ses på billeder.
Ceremonien fandt sted i overværelse af flere britiske og danske honoratiores. Wilhelmina Guilonard er til venstre for flaget, manden med den sorte hat er Cantor Theodor Johansen , som skrev en dagbog fange mange interessante fakta om ulykken, og præsten er Harald Davidsen .
Ceremonien fandt sted i overværelse af flere britiske og danske honoratiores. Wilhelmina Guilonard er til venstre for flaget, manden med den sorte hat er Cantor Theodor Johansen , som skrev en dagbog fange mange interessante fakta om ulykken, og præsten er Harald Davidsen .
Øveste række-fra venstre til højre.
F/O Laycock (Pete) 1. W/OP F/ O Harding (Navigator) W/O Long(A/G) LT/ Comm-Guilonard(Kaptajn)W/O (Navigator)F/O-Smith (2. Pilot) W/O Spencer (3. W/OP)
Nederst række- fra venstre til højre
W/O Theaker (2, W/OP) F/G Orritt (W/O/mek) W/O Emery (A/G) P/O Gale (Engineer)
Øveste række-fra venstre til højre.
F/O Laycock (Pete) 1. W/OP F/ O Harding (Navigator) W/O Long(A/G) LT/ Comm-Guilonard(Kaptajn)W/O (Navigator)F/O-Smith (2. Pilot) W/O Spencer (3. W/OP)
Nederst række- fra venstre til højre
W/O Theaker (2, W/OP) F/G Orritt (W/O/mek) W/O Emery (A/G) P/O Gale (Engineer)
(Arkiv af den hollandske Air Historiske Branch via Rpb Philips)
Pilot Leutenant-Commander Nicodeme ("Niels") Guilonard.
(Arkiv af den hollandske Air Historiske Branch via Rpb Philips)
Pilot Leutenant-Commander Nicodeme ("Niels") Guilonard.
Dette er ruten for Liberator B 24 KH410 fra 206 Sguadron Coastal Command base i Leucharsi i Skorland og til nedstyrtnings stedet i Torstedlund.
Dette er ruten for Liberator B 24 KH410 fra 206 Sguadron Coastal Command base i Leucharsi i Skorland og til nedstyrtnings stedet i Torstedlund.
Nedstyrtnings stedet 20/04. 1945
Folk fra Aarestrup dagen efter styrtet den 21/04. 1945,
Folk fra Aarestrup dagen efter styrtet den 21/04. 1945,
66 år efter afsløring af flyverstenen 24/08.2011
Vandretur til flyverstenen onsdag den 24 august 2011.
Turen var arrangerer af Lokalhistorisk Arkiv for den tidligere Støvring Kommune samt Ældresagen,
med foredrag af Niels Nørgaard Nielsen, Øster Hornum som har forsket i flystyrtet.
På billeder se Carlo Nielsen, han deltog også den 4/10.1945 til afsløring af flyverstenen. Se det øverst billede det er ham med fanen fra Dansk Spejderkorps, han var ca. 19 år den gang.
På billeder se Carlo Nielsen, han deltog også den 4/10.1945 til afsløring af flyverstenen. Se det øverst billede det er ham med fanen fra Dansk Spejderkorps, han var ca. 19 år den gang.
Kilder: CWGG, UA, LBUK, FT, AIR 27/979, " A Separate lille krig" af Andrew Bird udgivet af Grub Street. 206 Sguadron Coastal Command.
Diverse arkiver mm.
Bogen om ”Flyverstenen”, der er rigt illustreret med samtidige
foto, er en sammenfatning af al tilgængelig viden om
tragedien, der skete 20./21. april 1945. Bogen er udgivet af
Støvring lokalhistoriske Forening.
Samlet og redigeret af Niels Nørgåård Nielsen.
Kan købes på Arkivet i Arkivets åbningstid eller tilsendes.
Kan bestilles pr. mail:
arkiv@stoevringlokalarkiv.dk
Pris 50 kr. + evt. porto ( 25 kr. )
Lokalhistorisk Arkiv
|
|
 |